Hver dag publiserer våre videojournalister de morsomste og mest spektakulære videoklippene fra nettet.

Denne reklamen er bannlyst i Sverige

Reklameombudsmannen mener modellen fremstilles som et sexobjekt.

Den tyske bilprodusenten BMW er i hardt vær i Sverige etter at en av deres reklamfilmer er felt for kjønnsdisikriminering.

Det var Sveriges Kvinnolobby som anmeldte reklamen og fikk medhold av den svenske Reklameombudsmannen, skriver Expressen.

I reklamen kan man se Hidid gå mot fem BMW M2-biler, samtidig som en mannestemme sier: «kan du holde øye med Gigi?».

Se også: – TV-kanalene mente modellene var for tykke

Brukes som blikkfang

Målet med reklamen skal være å få seerne til å finne ut av hvilken bil modellen kjører.

I sin klage skrive kvinnegruppen at BMW bruker supermodellen, som er hovedperson i reklamen, som blikkfang.

«Kvinnens klær kombinert med den innledende kommentaren ‘Can you keep your eyes on Gigi?’, er objektiviserende», skriver de.

Se også: Øltørste kunder rundlurt av puben

Bannlyst i Sverige

Det mener også ombudsmannen som mener Hadid fremstilles som et sexobjekt.

«Reklameombudsmannen finner at kvinnen på bildene og i filmene, gjennom klærne og måten hun filmes på, fremstilles som et sexobjekt», står det i fellelsen.

Reklamen er nå bannlyst i Sverige.

Ifølge BMW har bilprodusenten alltid brukt kjente personer i sine reklamer, og at de hyret inn Hadid for å nå ut til et yngre publikum.

Svensken blir målløs av super­stjer­nens nærvær:

 

 

Få SeDenne rett i innboksen. Abonner på nyhetsbrevet vårt.

* Dette er ikke en gyldig e-postadresse

Du vil motta en ukentilg e-post fra oss. E-postadressen din vil aidri bli delt med en tredjepart.

Har du fått med deg denne?