Hver dag publiserer våre videojournalister de morsomste og mest spektakulære videoklippene fra nettet.

Magnus Fossen
Vaktsjef nå

Magnus Fossen

Tips oss!

Norge til turis­te­ne: – Gjør som sauen!

Men sauen Heidi får «hele Oslo» til å rase.

Hvert år slipper om lag to millioner sauer ut i norsk natur. Turistene har like stor frihet som sauene, sier Visit Norway med sin nye kampanje #sheepwithaview.

Se også denne: Slik har du neppe sett stav­kir­ken før

Men alle sauene er ikke samme ulla. For der Trøndelag, Nord-Norge, Sørlandet og Vestlandet kan skimte med vakker natur, mener Visit Oslo og Oslo Business Region at hovedstaden bør vise frem mer av sine urbane kvaliteter, skriver Kampanje.

– Hver dag jobber jeg med å få investorer, studenter, bedrifter og talenter til å velge Oslo gjennom å profilere Oslo som banebrytende og urban. Kampanjen med sauen Heidi går imot alt det vi jobber for. Kampanjen til Innovasjon Norge ødelegger for det arbeidet som hele Oslo står bak. Selskapet kjenner profilerinsstrategien til Oslo, så hvorfor de velger å overse den glatt er vanskelig å skjønne, sier Marit Høvik Hartmann, kommunikasjons- og markedsdirektør for Oslo Business Region, til nettstedet.

Se også denne: Spek­ta­ku­lær video: Her brøytes Norges mest kjente turistvei

Administrerende direktør i Visit Oslo, Bente Holm, sier til Kampanje at hun er frustrert over at #sheepwithaview-kampanjen ble laget uten å inkludere profileringsstrategien til Oslo. Holm mener Oslo hadde klart seg uten sauen Heidi.

– Jeg ønsker at vi skal ta en tidlig fårikålsesong og slakte Heidi. Det gjør ingenting om de drar Oslo bort fra kampanjen, så får de andre sauene snakke for seg selv, sier hun.

Nå er det dette turistene skal huske oss for:

Få SeDenne rett i innboksen. Abonner på nyhetsbrevet vårt.

* Dette er ikke en gyldig e-postadresse

Du vil motta en ukentilg e-post fra oss. E-postadressen din vil aidri bli delt med en tredjepart.

Har du fått med deg denne?