Hver dag publiserer våre videojournalister de morsomste og mest spektakulære videoklippene fra nettet.

Magnus Fossen
Vaktsjef nå

Magnus Fossen

Tips oss!

Reklame mot palmeolje gir Doritos en skikkelig ørefik

Det siste året har ordet «palmeolje» vært på «alles» lepper. Verstingene som fortsatt bruker oljen i sine produkter får nå gjennomgå på sosiale medier.

Denne helga har organisasjonen SumOfUs sin reklame mot Doritos' bruk av palmeolje gått sin seiersgang på sosiale medier. I skrivende stund er den sett nesten tre millioner ganger fordelt på Facebook og YouTube.

Målet med reklamen og kampanjen er å øke verdens bevissthet om bruken av palmeolje i mat. I Norge er man nå som merkevare innen matbransjen pliktig til å oppgi hvilke oljer varen eventuelt inneholder, og mange norske forbrukere ser nøye etter palmeoljemerket.

Se også denne: Er du en «ratt­s­ur­fer»?

– Du vet den lyden av en Doritos som blir spist? Det er lyden av regnskogen som blir «knust» for å bane vei for massive palmeoljeplantasjer i Sørøst-Asia.

Det skriver organisasjonen SumOfUs på sine nettsider hvor de oppfordrer folk til å boikotte den populære tortillachipsen Doritos helt til deres moderselskap PepsiCo kutter ut palmeolje.

– Kun bærekraftig palmeolje

I en offentlig uttalelse forsvarer PepsiCo sin bruk av oljen:

– PepsiCo har flere ganger uttalt at vi er forpliktet til å bruke 100 prosent bærekraftig palmeolje i 2015, og at vår virksomhet ikke skal føre til avskoging, står det i uttalselsen som flere utenlandske medier har publisert, blant andre Mongabay.

Se også denne: Vis at du bryr deg – før det er for sent

– Dette PR-stuntet, fokusert på fiksjon fremfor fakta, fører ikke til en positiv dialog eller endring. Vi finner våre retningslinjer om palmeolje effektive og holder ved dem, skriver de om SumOfUs sin reklamekampanje.

Hvorfor boikotte palmeolje?

Ifølge Regnskogfondet blir enorme områder med regnskog rasert for å plante oljepalmer, kun for å produsere nok olje til det høye forbruket i verden.

Oljen finnes i margarin, snacks, taco og flere andre matvarer, i tillegg til kosmetikk, vaskemidler og biodrivstoff. Det siste tiåret har det globale forbruket av palmeolje fordoblet seg og nå kjemper organisasjoner som SumOfUs for å minske bruken.

Få SeDenne rett i innboksen. Abonner på nyhetsbrevet vårt.

* Dette er ikke en gyldig e-postadresse

Du vil motta en ukentilg e-post fra oss. E-postadressen din vil aidri bli delt med en tredjepart.

Har du fått med deg denne?